20 lat minęło…
Historia festiwalu zaczęła się na długo przed jego pierwszą edycją w 2004 roku. Pomysł formował się w głowie założyciela, wizjonera, człowieka myślącego odważnie i wybiegającego swoimi planami w przyszłość. Marek Markowicz widział w Zamku Książ miejsce, które może rozkwitać sztuką, tętnić życiem nie tylko turystycznym, biznesowym i pragmatycznym… ale również tym eterycznym, w którym raz na jakiś czas będziemy mogli zatopić się w muzyce i sztuce wraz z wybitnymi artystami.
Był również pasjonatem historii i jako jeden z pierwszych postanowił uhonorować organizowane przez siebie wydarzenie imieniem Księżnej Daisy, której historia zrobiła na nim wielkie wrażenie, a jej umiłowanie do sztuki stanowiło naturalny łącznik pomiędzy dawnymi czasami, historią Zamku Książ a współczesnością. Festiwal to misja. Misja krzewienia kultury, dzielenia się nią, stwarzania wspólnoty z tymi, którzy przychodząc na koncerty i pokazy teatralne, odczuwają podobnie do artystów występujących dla nich na scenie, wzruszają się i dobrze bawią – razem z artystami. Festiwal w swojej dwudziestoletniej historii wielokrotnie się przeobrażał, zmieniał nazwę, szatę graficzną i formułę. Zmieniał termin i eksperymentował ze zmianą miejsc (mało kto może pamiętać, że przez dwie swoje edycje odbywał się również w Pszczynie lub że przez kilka lat koncerty organizowane były w różnych miejscach Wałbrzycha – w Ratuszu, Kościele Ewangelickim, szpitalu czy np. w bibliotece w Świebodzicach). Festiwal dopasowuje się do potrzeb, warunków, możliwości. Jedno się jednak nie zmieniło i nie zmieni nigdy: poczucie misji. Chęć podzielenia się pięknem, spotkania w wyjątkowej atmosferze, przeżywania tego piękna i sprawiania, żeby w naszym życiu było „jeszcze coś”, „coś” poza zwykłą prozą życia. Ciekawe, czy Marek Markowicz wybiegał w przyszłość aż tak daleko i przewidział, że zapoczątkowany przez niego festiwal będzie obchodził swój jubileusz dwudziestolecia. Zapraszamy Państwa serdecznie na cztery wyjątkowe wieczory.
Program
Czwartek, 19:30
Program koncertu poświęcony jest jednemu z najtrudniejszych tematów tak w sztuce, jak i w naszym życiu – śmierci dziecka. Punktem wyjścia dla kompozycji programu jest 5 pieśni Gustava Mahlera, które skomponował do wierszy Friedricha Rückerta. „Kindertotenlieder”, bo taki jest tytuł cyklu pięciu pieśni Mahlera, to jedna z piękniejszych i bardziej poruszających jego kompozycji. Pięć pieśni oryginalnie napisanych zostało na skład orkiestry symfonicznej. Wersję kameralną na kwartet smyczkowy, harfę, kontrabas i głos opracował Marcin Markowicz. Jego autorstwa jest również kolejna kompozycja – „Mazurek Josimy”. Utwór inspirowany jest „Mazurkiem nr 4” Josimy Feldschuh, jedenastoletniej kompozytorki z warszawskiego getta. Rodzinie Josimy udało się szczęśliwie uciec z getta. Niestety, młoda kompozytorka, była już wtedy w finalnym stadium gruźlicy i niedługo po ucieczce rodziny zmarła. Mazurek, jaki napisała Josima stanowi punkt wyjścia, a jednocześnie zwieńczenie kompozycji Markowicza. Na koniec utworu bowiem usłyszymy nagranie oryginalnego „Mazurka nr 4” w wykonaniu Marcina Maseckiego. Utwór „Black Angels” Georga Crumba napisany został jako tren lub lament odnoszący się do wojny w Wietnamie. Wyraźnie słyszalne nawiązania do grozy wojennej stały się z biegiem lat muzyczną ilustracją okrucieństw każdej wojny. W „Black Angels” tradycyjny kwartet smyczkowy poszerza swoje brzmienia zarówno o wykorzystywaną elektronikę, jak i o instrumenty perkusyjne, a także… nastrojone w odpowiednich wysokościach kieliszki z wodą. Wydźwięk tego utworu jest niezwykle mocny i idealnie dopełnia kompozycje Mahlera oraz Markowicza. Wojna pochłania tysiące ofiar. Jednak to śmierć cywilów, a szczególnie dzieci budzi w nas największe emocje. Wciąż przecież nie możemy zapomnieć aktu rosyjskiej agresji, gdy 16 marca 2022 roku zbombardowali szpital w Mariupolu z napisem „DZIECI”.
Piątek, 19:30
„The Tree and its Roots” to grupa muzyków, których łączy wspólne zainteresowanie muzyką płynną gatunkowo. Kompozycje Jakoba Kullberga są badaniem możliwości ekspresji tkwiących w połączeniu stylów czerpiących z muzyki popularnej, współczesnej muzyki klasycznej, wolnej improwizacji i jazzu.
„The Tree and its Roots” z niesłabnącą ciekawością opracowuje kompozycje Kullberga, pozwalając muzyce ewoluować w nowych kierunkach. Program składa się ze ściśle skomponowanych fragmentów poprzedzielanych skontrastowanymi utworami autorstwa Marcina Markowicza na skrzypce solo bądź z towarzyszeniem wiolonczeli, balansujących często na pograniczu improwizacji.
Sobota, 19:30
Wajnberg Trio tworzą cieszący się uznaniem muzycy kameraliści, angażujący się na co dzień w działalność artystyczną na wielu polach – pianista Piotr Sałajczyk, skrzypek Szymon Krzeszowiec oraz wiolonczelista Arkadiusz Dobrowolski. Wajnberg Trio zadebiutowało w 2016 roku podczas 20. edycji Tansman Festival w Łodzi, w 2018 roku ukazała się pierwsza płyta zespołu.
Na Festiwalu Księżnej Daisy zespół wykona jedno z najznakomitszych utworów Beethovena – Trio op. 70 nr 1 „Duch”, niezwykle popularne trio Andrzeja Panufnika a na koniec koncertu Trio fortepianowe Ericha Korngolda, które jest jego pierwszym utworem napisanym przez 11-letniego kompozytora nazwanego przez samego Mahlera „cudownym dzieckiem”. Kompozytor w latach 30-tych zasłynął jako twórca muzyki Hollywood. Zdobywca dwóch Oscarów za muzykę filmową.
niedziela, 19:30
Autorski recital aktora teatralnego i filmowego Zbigniewa Zamachowskiego to spotkanie z piosenką aktorską w znakomitej interpretacji. Talent muzyczny aktora wraz z perfekcyjną techniką i kulturą wokalną sprawiają, że wykonywane piosenki na długo zostają w pamięci.
W koncercie znajdują się autorskie utwory Zbigniewa Zamachowskiego (między innymi „Credo życiowe”, „W małym miasteczku”), oraz oryginalne interpretacje piosenek znanych twórców: Wasowskiego, Przybory, Młynarskiego, Korcza, Nohavicy, Dębskiego, Satanowskiego, Stachury, Bukartyka i wielu innych. Wykonawca śpiewa również utwory pochodzące z przedstawienia Teatru Syrena – „Zamach na MoCarta”, a więc przede wszystkim przebój radiowej „Trójki” – „Kobiety jak te kwiaty”.
Zbigniewowi Zamachowskiemu towarzyszy w programie pianista, kompozytor i aranżer – Roman Hudaszek.
Bilety
Ceny biletów na koncerty w dniach 20-22.04.2023 r.:
- Normalny: 30 pln,
- Ulgowy: 25 pln
Ceny biletów na koncert w dniu 23.04.2023 r.:
- Normalny: 60 pln,
- Ulgowy: 50 pln
Kontakt
W sprawach związanych z Festiwalem prosimy o kontakt na adres: info@festiwaldaisy.pl
Partnerzy
Mecenasi
