Festiwal
Księżnej Daisy

XX
20-23.04.2023
Filharmonia Sudecka im. Józefa Wiłkomirskiego
Zamek Książ w Wałbrzychu
Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego
  • Lutosławski Quartet

    Lutosławski Quartet i goście

    Zespół odwołujący się swoją nazwą do wielkiego kompozytora XX wieku – Witolda Lutosławskiego – jest jednym z wiodących polskich kwartetów. Wystąpił na wielu festiwalach: Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Klarafestival w Brukseli, Ankara Music Festival w Turcji, Hong Kong Arts Festival, Tongyeong International Music Festival w Korei Południowej, World Music Days, Jazztopad. Wystąpił w renomowanych salach koncertowych: w Tokio, Singapurze, Hangzhou, Pekinie, Atenach, Salonikach, Berlinie, Brukseli, São Paulo, czy w Filharmonii Narodowej oraz Studiu S1 w Warszawie. Zespół współpracował z paryskim IRCAM – Centre Pompidou.

    Kwartet koncertował wspólnie z Garrickiem Ohlssonem, Kevinem Kennerem, Brunem Canino, Michelem Lethiekiem, Tomoko Akasaka, Eugenem Indjicem, Ryszardem Groblewskim, Andrzejem Bauerem oraz z wybitnymi jazzmanami, takimi jak Kenny Wheeler, John Taylor, Uri Caine, Benoît Delbecq.

    Zespół nagrywał dla wytworni Naxos, NFM, DUX i CD Accord.

    Lutosławski Quartet wykonuje głównie muzykę XX i XXI wieku, skupia się przy tym na popularyzacji muzyki polskiej, m.in. Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna, a także Marcina Markowicza – jednego z członków kwartetu.

    Lutosławski Quartet działa jako jeden z zespołów Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.

    Na koncercie w ramach XX Festiwalu Księżnej Daisy Lutosławski Quartet wystąpi ze swoimi gośćmi, którymi będą: Tomasz Januchta – kontrabas, Malwina Lipiec – harfa i Anna Lobedan – śpiew.

  • Jakob Kullberg

    Jakob Kullberg – The Trees and its Roots i goście

    jest jednym z najbardziej aktywnych i wszechstronnych młodych duńskich instrumentalistów.

    Studiował m.in. w Amsterdamie, Londynie, Zagrzebiu, Wiedniu i Kopenhadze u takich profesorów jak: Harro Ruijsenaars, Dmitri Ferschtman, Valter Despalj, Mats Lidström, Morten Zeuthen, czy Anner Bylsma.

    Jest laureatem pierwszych nagród na międzynarodowych konkursach solowych i kameralnych, dwukrotnym zdobywcą Danish Grammy. W 2013 roku za swój koncert na płycie „Monumentum”, która również była nominowana do Gramophone Award w Londynie, otrzymał tytuł „Album Tygodnia” od Q2 Music w Nowym Jorku. W 2011 roku otrzymał nagrodę „Gladsaxe Music Prize” i był jednym z „artystów-rezydentów” koncertujących m.in. w Tivoli Garden Concert Hall, na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Carla Nielsena i z Orkiestrą Muzyki Nowej z Polski.

    Jakob Kullberg często jest gościem prestiżowych festiwali muzycznych takich jak: Aldeburgh Festival, Warszawska Jesień, Huddersfield Festival czy Bergen International Festival. Zyskuje uznanie jako nauczyciel, prowadząc kursy mistrzowskie w różnych krajach np. w Royal Academy of Music w Londynie, Norweskiej Akademii Muzycznej oraz Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Od 2005 roku jest wykładowcą na Duńskiej Akademii Muzycznej. W 2013 r. został włączony do Norwegian Artistic Research Fellowship Programme (Norweski Artystyczny Program Badawczy), a od 2004 roku jest dyrektorem artystycznym Open String Cello Academy.

    W kompozycjach duńskiego zespołu The Tree and its Roots (w składzie: Jakob Kullberg – leader, wiolonczela i wokal, Henriette Sennenvaldt – wokal, Peter Tinning – gitara i efekty, Anders Filipsen – fortepian i keyboard, Mariusz Praśniewski – kontrabas, Kresten Osgood – perkusja, Marcin Markowicz – skrzypce) wybrzmiewa minimalizm przywołujący na myśl skandynawskie przestrzenie. Nastrojowa muzyka oscyluje na pograniczu improwizacji, popu, klasyki, jazzu i… Radiohead. Ich muzyka jest jednym z ciekawszych zjawisk, wynikiem spotkania kilku pasjonatów, jest spontaniczna, powstała z radości i miłości do muzycznych poszukiwań.

  • Wajnberg Trio

    to zespół, który tworzą cieszący się uznaniem kameraliści, angażujący się na co dzień w działalność artystyczną na wielu płaszczyznach – pianista Piotr Sałajczyk, skrzypek Szymon Krzeszowiec oraz wiolonczelista Arkadiusz Dobrowolski. Połączyła ich fascynacja życiem i twórczością Mieczysława Wajnberga oraz pasja wykonywania muzyki kameralnej.

    Zespół zainaugurował działalność w 2016 roku podczas 20. edycji „Tansman Festival” w Łodzi, wykonując repertuar ze swojej debiutanckiej, zawierającej tria fortepianowe kompozytorów polskiej emigracji. Nagrany dla CD Accord album otrzymał bardzo pochlebne recenzje międzynarodowej krytyki muzycznej, a utwory zawarte na płycie zostały także zarejestrowane przez Wajnberg Trio dla TVP Kultura w cyklu Scena Klasyczna.

  • Zbigniew Zamachowski

    Dla jednych to znany aktor filmowy (zagrał w ok. 130 filmach), dla innych niezwykły głos dubbingowy („Lilo i Stich”, „Stuart Malutki”, „Shrek”, „Ratatuj”, „Wielka szóstka”), inni znają go z desek teatru (Teatr Studio, Teatr Narodowy w Warszawie, Teatr Telewizji).

    Od początku swojej kariery aktorskiej Zamachowski związany jest z estradą. Podczas studiów grał w poznańskim kabarecie TEY. W 1980 na Festiwalu Opolskim pokazał swój autorski program, za który dostał II nagrodę. Na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu razem z Adrianną Biedrzyńską wykonał pamiętną piosenkę Krystyny Sienkiewicz i Bohdana Łazuki „Czy te oczy mogą kłamać?”. Śpiewał także piosenki Agnieszki Osieckiej, Jonasza Kofty, utwory pochodzące z Kabaretu Starszych Panów. Pisał własne teksty i komponował muzykę do etiud filmowych, sztuk teatralnych. W warszawskim Teatrze na Targówku zagrał w muzycznym przedstawieniu „Zimy żal” Jeremiego Przybory i Magdy Umer (1989). Artysta zajmuje się również szkoleniem przyszłych śpiewających aktorów na Akademii Teatralnej w Warszawie.

    Do tej pory największymi spektaklami estradowymi Zamachowskiego były: cieszący się ogromną popularnością „Big Zbig Show” z warszawskiego Teatru Buffo (1993), w którym aktorsko i wokalnie sparodiował peerelowskie festiwale oraz „Zamach na MoCarta, czyli… jeżeli śpiewać to nie indywidualnie” (2010) w reżyserii Krzysztofa Jaślara.

20 lat minęło…

Historia festiwalu zaczęła się na długo przed jego pierwszą edycją w 2004 roku. Pomysł formował się w głowie założyciela, wizjonera, człowieka myślącego odważnie i wybiegającego swoimi planami w przyszłość. Marek Markowicz widział w Zamku Książ miejsce, które może rozkwitać sztuką, tętnić życiem nie tylko turystycznym, biznesowym i pragmatycznym… ale również tym eterycznym, w którym raz na jakiś czas będziemy mogli zatopić się w muzyce i sztuce wraz z wybitnymi artystami.

...

Był również pasjonatem historii i jako jeden z pierwszych postanowił uhonorować organizowane przez siebie wydarzenie imieniem Księżnej Daisy, której historia zrobiła na nim wielkie wrażenie, a jej umiłowanie do sztuki stanowiło naturalny łącznik pomiędzy dawnymi czasami, historią Zamku Książ a współczesnością. Festiwal to misja. Misja krzewienia kultury, dzielenia się nią, stwarzania wspólnoty z tymi, którzy przychodząc na koncerty i pokazy teatralne, odczuwają podobnie do artystów występujących dla nich na scenie, wzruszają się i dobrze bawią – razem z artystami. Festiwal w swojej dwudziestoletniej historii wielokrotnie się przeobrażał, zmieniał nazwę, szatę graficzną i formułę. Zmieniał termin i eksperymentował ze zmianą miejsc (mało kto może pamiętać, że przez dwie swoje edycje odbywał się również w Pszczynie lub że przez kilka lat koncerty organizowane były w różnych miejscach Wałbrzycha – w Ratuszu, Kościele Ewangelickim, szpitalu czy np. w bibliotece w Świebodzicach). Festiwal dopasowuje się do potrzeb, warunków, możliwości. Jedno się jednak nie zmieniło i nie zmieni nigdy: poczucie misji. Chęć podzielenia się pięknem, spotkania w wyjątkowej atmosferze, przeżywania tego piękna i sprawiania, żeby w naszym życiu było „jeszcze coś”, „coś” poza zwykłą prozą życia. Ciekawe, czy Marek Markowicz wybiegał w przyszłość aż tak daleko i przewidział, że zapoczątkowany przez niego festiwal będzie obchodził swój jubileusz dwudziestolecia. Zapraszamy Państwa serdecznie na cztery wyjątkowe wieczory.

Program

Czwartek, 19:30

20.04.2023
Sala Koncertowa Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu
Lutosławski Quartet, Lobedan, Januchta, Lipiec
ДІТИ
Bilety: 30/25 PLN
Marcin Markowicz
„Mazurek Josimy” (utwór inspirowany mazurkiem Josimy Feldschuh)
George Crumb
„Black Angels: Thirteen Images from the Dark Land”
Gustav Mahler
„Kindertotenlieder” (1904 – opr. na zespół kameralny M. Markowicz)

Program koncertu poświęcony jest jednemu z najtrudniejszych tematów tak w sztuce, jak i w naszym życiu – śmierci dziecka. Punktem wyjścia dla kompozycji programu jest 5 pieśni Gustava Mahlera, które skomponował do wierszy Friedricha Rückerta. „Kindertotenlieder”, bo taki jest tytuł cyklu pięciu pieśni Mahlera, to jedna z piękniejszych i bardziej poruszających jego kompozycji. Pięć pieśni oryginalnie napisanych zostało na skład orkiestry symfonicznej. Wersję kameralną na kwartet smyczkowy, harfę, kontrabas i głos opracował Marcin Markowicz. Jego autorstwa jest również kolejna kompozycja – „Mazurek Josimy”. Utwór inspirowany jest „Mazurkiem nr 4” Josimy Feldschuh, jedenastoletniej kompozytorki z warszawskiego getta. Rodzinie Josimy udało się szczęśliwie uciec z getta. Niestety, młoda kompozytorka, była już wtedy w finalnym stadium gruźlicy i niedługo po ucieczce rodziny zmarła. Mazurek, jaki napisała Josima stanowi punkt wyjścia, a jednocześnie zwieńczenie kompozycji Markowicza. Na koniec utworu bowiem usłyszymy nagranie oryginalnego „Mazurka nr 4” w wykonaniu Marcina Maseckiego. Utwór „Black Angels” Georga Crumba napisany został jako tren lub lament odnoszący się do wojny w Wietnamie. Wyraźnie słyszalne nawiązania do grozy wojennej stały się z biegiem lat muzyczną ilustracją okrucieństw każdej wojny. W „Black Angels” tradycyjny kwartet smyczkowy poszerza swoje brzmienia zarówno o wykorzystywaną elektronikę, jak i o instrumenty perkusyjne, a także… nastrojone w odpowiednich wysokościach kieliszki z wodą. Wydźwięk tego utworu jest niezwykle mocny i idealnie dopełnia kompozycje Mahlera oraz Markowicza. Wojna pochłania tysiące ofiar. Jednak to śmierć cywilów, a szczególnie dzieci budzi w nas największe emocje. Wciąż przecież nie możemy zapomnieć aktu rosyjskiej agresji, gdy 16 marca 2022 roku zbombardowali szpital w Mariupolu z napisem „DZIECI”.

Piątek, 19:30

21.04.2023
Sala Maksymiliana na Zamku Książ
Kullberg, Sennenvaldt, Markowicz, Tinning, Filipsen, Praśniewski, Heebøll
THE TREE AND ITS ROOTS
Bilety: 30/25 PLN
„The Tree and its Roots”

„The Tree and its Roots” to grupa muzyków, których łączy wspólne zainteresowanie muzyką płynną gatunkowo. Kompozycje Jakoba Kullberga są badaniem możliwości ekspresji tkwiących w połączeniu stylów czerpiących z muzyki popularnej, współczesnej muzyki klasycznej, wolnej improwizacji i jazzu.

„The Tree and its Roots” z niesłabnącą ciekawością opracowuje kompozycje Kullberga, pozwalając muzyce ewoluować w nowych kierunkach. Program składa się ze ściśle skomponowanych fragmentów poprzedzielanych skontrastowanymi utworami autorstwa Marcina Markowicza na skrzypce solo bądź z towarzyszeniem wiolonczeli, balansujących często na pograniczu improwizacji.

Sobota, 19:30

22.04.2023
SALA MAKSYMILIANA NA ZAMKU KSIĄŻ
Wajnberg Trio
DUCH NA ZAMKU
BILETY: 30/25 PLN
L. van Beethoven
Trio fortepianowe D-dur op. 70 nr 1 „Duch”
A. Panufnik
Trio fortepianowe op. 1
E. W. Korngold
Trio fortepianowe D-dur op. 1

Wajnberg Trio tworzą cieszący się uznaniem muzycy kameraliści, angażujący się na co dzień w działalność artystyczną na wielu polach – pianista Piotr Sałajczyk, skrzypek Szymon Krzeszowiec oraz wiolonczelista Arkadiusz Dobrowolski. Wajnberg Trio zadebiutowało w 2016 roku podczas 20. edycji Tansman Festival w Łodzi, w 2018 roku ukazała się pierwsza płyta zespołu.

Na Festiwalu Księżnej Daisy zespół wykona jedno z najznakomitszych utworów Beethovena – Trio op. 70 nr 1 „Duch”, niezwykle popularne trio Andrzeja Panufnika a na koniec koncertu Trio fortepianowe Ericha Korngolda, które jest jego pierwszym utworem napisanym przez 11-letniego kompozytora nazwanego przez samego Mahlera „cudownym dzieckiem”. Kompozytor w latach 30-tych zasłynął jako twórca muzyki Hollywood. Zdobywca dwóch Oscarów za muzykę filmową.

niedziela, 19:30

23.04.2023
Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego
Zamachowski, Hudaszek
„NIE TYLKO O MIŁOŚCI”
BILETY: 60/50 PLN

Autorski recital aktora teatralnego i filmowego Zbigniewa Zamachowskiego to spotkanie z piosenką aktorską w znakomitej interpretacji. Talent muzyczny aktora wraz z perfekcyjną techniką i kulturą wokalną sprawiają, że wykonywane piosenki na długo zostają w pamięci.

W koncercie znajdują się autorskie utwory Zbigniewa Zamachowskiego (między innymi „Credo życiowe”, „W małym miasteczku”), oraz oryginalne interpretacje piosenek znanych twórców: Wasowskiego, Przybory, Młynarskiego, Korcza, Nohavicy, Dębskiego, Satanowskiego, Stachury, Bukartyka i wielu innych. Wykonawca śpiewa również utwory pochodzące z przedstawienia Teatru Syrena – „Zamach na MoCarta”, a więc przede wszystkim przebój radiowej „Trójki” – „Kobiety jak te kwiaty”.

Zbigniewowi Zamachowskiemu towarzyszy w programie pianista, kompozytor i aranżer – Roman Hudaszek.

Bilety

Ceny biletów na koncerty w dniach 20-22.04.2023 r.:

  • Normalny: 30 pln,
  • Ulgowy: 25 pln

Ceny biletów na koncert w dniu 23.04.2023 r.:

  • Normalny: 60 pln,
  • Ulgowy: 50 pln

Kontakt

W sprawach związanych z Festiwalem prosimy o kontakt na adres: info@festiwaldaisy.pl

Partnerzy

Organizator

Mecenasi

Projekt dofinansowano ze środków Gminy Wałbrzych
Projekt dofinansowano ze środków budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego

Partnerzy

Partnerzy medialni

Rok Daisy 2023
Skip to content